DomoZine

voor industrie, wetenschap, facility, zorg, installateurs, wooncorporaties en iedereen met interesse voor technologie

 
beveiliging
bus-/embedded systems
communicatie
audio-video
toegangscontrole
energiebeheer
comfort
klimaat
advies - opleiding
zorgoplossingen


 


info voor partners en adverteerders


 


 
over DomoZine
nieuwsbrief
domotica jaargids
vakblad
agenda
DomoZine demowoning
Vakbeurs Gebouwbeheer
contact

Al 1000 Niko Home Control installaties!


(advertentie)

 

Domotica-upgrade bij Hooge Platen


Woon-zorgcentrum verwerkt vier jaar ervaring in de opwaardering van haar zorgondersteunende domotica-installatie

Ontwikkelingen staan niet stil. Autofabrikanten lanceren elke vijf jaar nieuwe modellen, softwarefabrikanten doen dat nog vaker en ook domoticaleveranciers brengen met de regelmaat van de klok nieuwe en vernieuwde producten uit. Vinden we het heel gewoon om een auto of software al na vier of vijf jaar te upgraden naar de nieuwste technologie, bij domotica is dat vrij uniek. Welke voordelen zo'n upgrade oplevert bewijst Elektro21 bij Hooge Platen in Breskens.


Wat vooraf ging
Woon-zorg-complex Hooge Platen in Breskens werd reeds in 2006 opgeleverd. In het bestek stond destijds vermeld dat de appartementen met domotica uitgerust moesten worden, om de zorgverlening te ondersteunen en de werkdruk voor de zorgverlening te ontlasten. Alex Peeters van installatiebureau Elektra 21 BV uit Terneuzen had rond die tijd net een soortgelijk project afgerond, dat minder prettig was verlopen: "Vooral de ondersteuning vanuit de leverancier van de domotica was onder de maat. Dat wilden we niet nog eens meemaken." Luc Weemaes, locatiemanager Hooge Plaaten: "Hooge Platen maakt deel uit van de Stichting Woonzorg West Zeeuwsch-Vlaanderen, waar ook de woonzorgcentra Rozenoord in Sluis, de Burght in Breskens en verpleeghuis De Stelle in Oostburg toe behoren. Hooge Platen is prachtig gelegen, vlak aan zee en midden in de gemeenschap van Breskens." Hooge Platen bestaat uit:
  • 20 verpleeghuisplaatsen
  • 32 verzorgingshuispl. (intramuraal)
  • 69 huurappartementen (extramuraal)
  • 9 koopappartementen
  • 1 zorghotel appartement
  • gemeenschappelijke ruimtes
  • commerciele ruimtes



Nagenoeg alle appartementen zijn uitgerust met comfort-, zorg- en alarmeringsfuncties. Alex Peeters: "Om te achterhalen welk systeem het meest geschikt was voor Hooge Platen hebben wij in overleg met Woonzorg alle wensen en functionaliteiten geinventariseerd. Als installateur zijn wij van veel 'domoticamarkten' thuis, dus kunnen we een gedegen keuze maken. In principe gaan we altijd uit van Nikobus, pas als de eisen helemaal over de top gaan, kiezen we voor een ander systeem. Dat kan bijvoorbeeld KNX zijn of Intensia. Maar in de meeste projecten kunnen we alle functies invullen met Nikobus, zowel in woonomgevingen als in de utiliteit." Peeters noemt als voorbeelden onder meer sterrenrestaurants Oud Sluis en de Kromme Watergang waar hij Nikobus heeft toegepast, een aantal garagebedrijven in de regio en natuurlijk Hooge Platen.

Tussenoplossing
Een van de punten in het PvE van 2006 was, dat elke woning uitgerust werd met een zeer gebruiksvriendelijk display, waarop de bewoner onder meer de verlichting en verwarming kan regelen, rolluiken kan bedienen en een alarmoproep kan doen. Speciaal voor de verpleging en verzorgers zou het display nog een aantal aanvullende functies bieden. Udo Kooyinga van Niko Nederland: "Zo'n touchscreen scherm had Niko destijds in ontwikkeling, dus die behoefte kon wel ingevuld worden, alleen niet meteen. Om de ontwikkelperiode te overbruggen hebben we als tussenoplossing onder meer een Nikobus ruimtethermostaat met display geleverd."
De ontwikkeling van het display liep echter niet zoals gepland. Udo Kooyinga: "De achterliggende techniek werd zo uitgebreid en daardoor dermate complex, dat het product niet aan de kwaliteitseisen van Nikobus voldeed. Uiteindelijk is de ontwikkeling ervan gestopt en heeft het product nooit het daglicht gezien. Daarmee stonden wij echter voor een probleem. Immers, we hadden Hooge Platen bedieningsdisplays beloofd, en die belofte konden we nu niet nakomen."

Vier jaren evolutie en evaluatie
In de jaren die volgden gingen de ontwikkelingen bij Niko verder en enige tijd later verscheen onder meer een compleet nieuw Nikobus touchscreen op de markt. Udo Kooyinga: "Omdat het nieuwe display geen diepgaande menustructuur heeft, is het zeer geschikt voor seniorenwoningen. Er zijn maximaal zes pagina's met elk maximaal 10 'icoontjes'. Elke icoon kan een knop zijn of een statusmelding." Door het touchscreen een keer aan te tappen, is direct elke statusmelding zichtbaar, met twee keer aanraken is de gewenste knop bediend."
Alvorens het Niko touchscreen bij Hooge Platen uit te rollen, zijn de directie, de bewonersraad en de installateur met elkaar om de tafel gaan zitten om de ervaringen van de afgelopen vier jaren door te nemen. Luc Weemaes: "De installatie heeft steeds probleemloos gefunctioneerd, de bewoners en de verpleging konden er prima mee overweg, er waren eigenlijk maar twee knelpunten. De eerste betrof de thermostaat, die als tussenoplossing was aangebracht. De lettertjes op het kleine display van de thermostaat waren voor veel van de bewoners onleesbaar en de knopjes te klein, wat tot klachten leidde. Het andere knelpunt was dat bewoners en verpleging moeilijk konden zien in welke stand de woning stond: Aanwezig, Afwezig, Slapen, Wakker en Paniek. Dat werd aangeduid met hele kleine ledjes in de schakelaars." Willem van Dijken van Niko Nederland: "Met ons nieuwe touchscreen konden we alle bezwaren uit de wereld helpen, behalve voor wat betreft de thermostaatfunctie, want die zit niet in ons aanraakscherm. Als leverancier heeft Niko zijn verantwoordelijkheid genomen en thermostaten van een ander merk geleverd, met een groot display en


Om de bewoners vertrouwd te maken met het nieuwe touchscreen, is een groot paneel ontworpen, waarop de oude en nieuwe situatie zijn samengebracht. Duidelijk aanwezig zijn de nieuwe thermostaat, de grote knoppen en de ori


Overzicht van de functies
In een panieksituatie heeft de bewoner een aantal keuzes. Er zitten drukknoppen aan de wand, hij of zij draagt een halszender, ook het touchscreen heeft een paniekknop. Een aantal mensen - met name zij die aan bed of rolstoel gekluisterd zijn - beschikken over een 1-knops Nikobus afstandsbediening.

Bovendien is elke woning voorzien van inactiviteitsmeting, die in werking treedt als er gedurende vier uur geen beweging wordt waargenomen. Alex: "In de slaapstand wordt die periode verlengd naar 12 uur. Dat was aanvankelijk 8 uur, maar onder de bewoners zijn verschillende langslapers, dus hebben we die periode voor hen moeten bijstellen." De bewegingsmelders zitten aan het plafond (techniek: standaard Niko bewegingsmelders met een maakcontact, dat via een universele interface met de Nikobus is verbonden). Een alarm treedt ook op bij inbraak. Daartoe is de voordeur voorzien van magneetcontacten: zolang de woning in de stand 'Afwezig' staat en de deur geopend wordt, gaat na een korte entreetijd het alarm.
Elk van die panieksituaties wordt automatisch doorgekoppeld naar de DECT-telefoon van de verantwoordelijke zorgmedewerker. Daarop verschijnt het bericht 'paniek', 'inactiviteit' of 'inbraak'. Luc Weemaes: "Vaak heeft de bewoner die een paniekoproep doet een vraag, die telefonisch is af te handelen via een spreek-/luisterverbinding. De zorgmedewerker hoeft in zo'n geval niet naar het appartement toe en dat bespaart enorm veel tijd." Is er iets ernstigs aan de hand, dan is de voordeur van het appartement direct te openen door op de deurbelknop te drukken. De sluitplaat opent de deur dan onmiddellijk. Is er geen panieksituatie, dan werkt de knop alleen voor de deurbel. Eenmaal in het appartement kan de zorgmedewerker de paniek


www.niko.nl



 
 
 
© CPS Publications BV