DomoZine

voor industrie, wetenschap, facility, zorg, installateurs, wooncorporaties en iedereen met interesse voor technologie

 
beveiliging
bus-/embedded systems
communicatie
audio-video
toegangscontrole
energiebeheer
comfort
klimaat
advies - opleiding
zorgoplossingen


 


info voor partners en adverteerders


 


 
over DomoZine
nieuwsbrief
domotica jaargids
vakblad
agenda
DomoZine demowoning
Vakbeurs Gebouwbeheer
contact

Al 1000 Niko Home Control installaties!


(advertentie)

 

Integratie van camera's, deurcommunicatie en toegangscontrole via IP


In Allurepark De Lucht zijn - met behoud van eerder gedane investeringen - slimme voorzieningen aangebracht om de werkzaamheden van de medewerkers van het park te verlichten. Ook de bewoners en omwonenden voelen zich veilig.

Allurepark 'De Lucht' in Scherpenzeel ligt aan de rand van de Utrechtse Heuvelrug, midden tussen de bossen en weilanden. Karel van Dijk, manager De Lucht: 'Op De Lucht bieden wij onze gasten een jaar- of seizoenplaats, terwijl ook passanten en dagjesmensen van harte welkom zijn. Ons recreatiecentrum is van alle gemakken voorzien. We hebben hier onder meer een speeltuin, manege, dierenwei, een binnen/buiten zwembad, diverse sport-, spel- en speelmogelijkheden en een afwisselend recreatieprogramma.'

Uitbreiding leidt tot vernieuwing
Op tafel liggen de voorlopige uitbreidingsplannen met onder meer extra staanplaatsen, vakantiewoningen en een grote waterplas. Er zal nog veel gesproken moeten worden alvorens een en ander gerealiseerd kan worden, want het terrein van De Lucht beslaat drie gemeentes en twee provincies. Geen gemakkelijke opgaaf voor Van Dijk: 'Het is inderdaad een hele uitdaging, in meer dan één opzicht. Zo hebben we in de aanloop naar de nieuwe plannen de ingang aan de westkant alvast verplaatst naar de oostkant. Dat betekent onder meer de bouw van een nieuwe receptie en nieuwe slagbomen en dat was een mooie gelegenheid om alles eens goed aan te pakken. 'Hij vertelt over de oude situatie, waar poorten en slagbomen nog bediend werden met losse afstandsbedieningen, die dan weer wel en dan weer niet werkten. Bovendien raakten de afstandsbedieningen gemakkelijk zoek en waren ze gemakkelijk te stelen. Een en ander kóstte het personeel meer tijd dan dat het hen tijd bespáárde. Om daar een eind aan te maken, legde Karel van Dijk zijn uitbreidingsplannen voor aan zijn installateur.

Aankomst bij toegangspoort

Leertouwer goede partij
Leertouwer is al sinds jaren 'huisinstallateur 'van De Lucht. Karel van Dijk: 'Jaren geleden hadden we hier een alarminstallatie, eentje 'van de bouwmarkt 'zal ik maar zeggen, die door de verzekering werd afgekeurd. Via onze verzekeraar kwamen we toen in contact met Leertouwer uit Barneveld. 'Wat destijds begon met een alarminstallatie groeide met de jaren uit tot een waardevol contact voor beide partijen. Van Dijk: 'Leertouwer is inmiddels verantwoordelijk voor vrijwel alle installaties: elektra, telefoon, alarm etc. We weten wat we aan elkaar hebben: als er iets mis is, wordt dat opgelost. Wat mij betreft mag dat buiten het seizoen best wat langer duren, zolang ik er wel op kan rekenen dat een probleem in het hoogseizoen onmiddellijk wordt opgelost. En wat dat betreft heb ik aan Leertouwer een goede partij! Ze zijn betrouwbaar, zeer ter zake kundig en je hebt altijd één aanspreekpunt.'

Jan de Ridder is al meer dan 35 jaar in dienst van Leertouwer, eerst als monteur, nu als senior accountmanager. De prijzende woorden van Karel van Dijk doen hem glunderen: 'Als Leertouwer willen we het onze klant zo gemakkelijk mogelijk maken. Zit hij met iets dan moet dat opgelost worden. Dat kan een storing zijn. Maar ook een bepaalde wens die vertaald moet worden naar een werkend resultaat. Het werkt niet als de klant dan met tien verschillende mensen moet praten over technieken, waarvan hijzelf toch niets snapt. En over het algemeen ook niets van wil snappen! Om die reden heeft Leertouwer het Conview concept in het leven geroepen. In zijn prilste vorm is Conview toegepast in een landgoedproject, waarmee Leertouwer 3 jaar terug de KNX Award won. Inmiddels is het een gepatenteerd concept, waarmee we vrijwel elke wens van de klant kunnen vertalen naar een werkend resultaat. Zo hebben we - toen de verplaatsing van de ingang van De Lucht begon te spelen - binnen het Conview concept samen met Karel van Dijk een inventarisatie gemaakt van de wensen:
  • Centraal moeten hekken, slagbomen en garages gemakkelijk te openen zijn
  • Personeel op het terrein moet hekken, slagbomen en garages gemakkelijk kunnen openen
  • Ingeval van calamiteiten moeten hulpdiensten ook gemakkelijk en ordelijk het terrein op kunnen
  • Groot bedieningsgemak door middel van visualisatie
  • In de visualisatie moet ook een cameraobservatiesysteem geïntegreerd worden
  • Vanwege de op handen zijnde uitbreidingsplannen moet de nieuwe oplossing in de toekomst uitbreidbaar zijn
Karel van Dijk: 'Het is een flinke waslijst van veranderingen, die stuk voor stuk verbeteringen zijn voor de manier waarop wij hier werken. Toch zou ik nooit aan al deze verbeteringen hebben gedacht, als onze uitbreidingsplannen niet aan de orde waren geweest. 'Vooral aan het laatste punt hecht Karel van Dijk veel waarde: 'Je moet je investeringen toch al zo snel afschrijven, dus een toekomstbestendige oplossing is me zeer welkom.'

Als de receptioniste op de parkplattegrond op het scherm klikt, wordt het camerabeeld getoond en kan zij bijvoorbeeld de poort of deur openen

Conview concept
Omdat losse afstandsbedieningen op de camping niet werken, zijn die in de voor De Lucht ontwikkelde Conview oplossing achterwege gelaten. Door middel van een IT-toepassing zien de medewerkers van de receptie op hun pc-beeldscherm een plattegrond van het park, compleet met de locaties van de observatiecamera's, hekken, slagbomen en garages. De dames op de receptie laten trots zien hoe alles werkt: 'Door op zo'n locatie te klikken krijgen we het beeld van de camera te zien en kunnen we de poort of deur openen.'

Jan de Ridder: 'We hebben gekozen voor een KNX en IP infrastructuur in combinatie met hybride techniek, waaronder traditionele CCTV camera's met coax- en IP-aansluitmogelijkheid. Met IP voldoen we aan de gewenste toekomstbestendigheid, want als er bijvoorbeeld vakantiewoningen bijgebouwd worden, kun je extra camera's maar ook andere voorzieningen via een simpele switch aansluiten op de bestaande infra.'

Het personeel op het terrein kan de hekken, slagbomen en garages bedienen met hun mobiele telefoon: ze bellen een centraal nummer, toetsen een code in en ze krijgen toegang. Jan de Ridder: 'De nieuwe telefooncentrale die we daarvoor hebben geplaatst is eveneens hybride: hij heeft een ISDN-aansluiting, maar is al geschikt voor VOIP en CTI-koppeling als daar behoefte aan is. Daarmee voorkom je een desinvestering, als bijvoorbeeld KPN in 2011 stopt met ondersteuning van de analoge lijnen: de centrale leent zich voor oude én nieuwe telefonie. Het mobiel bellen is geregeld via businesscontracten en gateways. Hiermee worden voor de contractant géén belkosten gegenereerd bij onderling contact en/of bij contact met de verschillende applicaties.'

De camerabeelden op het scherm

Voordelen van Conview
De Lucht heeft inmiddels enkele maanden ervaring met de nieuwe Conview-omgeving. Karel van Dijk vertelt over de voordelen: 'Onze receptionistes besparen nu veel tijd, doordat ze op hun werkplek een betrouwbaar en bedrijfszeker middel hebben om de toegang te bewaken. Met de observatiecamera 's maken we bovendien een eind aan het negatieve beeld, dat ons park in het dorp had. Want als er vroeger iets in het dorp was verdwenen of gesloopt, werden onze campinggasten steevast als schuldige aangewezen. Maar toen laatst in het dorp achtereenvolgens een brommer was gestolen, een brievenbus was gesloopt en maïskolven waren verdwenen konden we met behulp van de opgenomen camerabeelden in alle gevallen aantonen, dat de dader zich niet onder onze campinggasten bevond. Doordat we die misvattingen nu keihard kunnen ontzenuwen, vijzelen we het image van ons park omhoog en daar hebben we allemaal profijt van, onze medewerkers én onze gasten.'

Dergelijke voordelen zijn moeilijk in getallen uit te drukken. Een voordeel, dat zich wel laat kwantificeren is het aanzienlijk lagere aantal telefoontjes 's avonds naar de receptie. Karel van Dijk: 'Het was vroeger niet ongewoon dat 's avonds om 11 uur de telefoon ging, en dat mensen bijvoorbeeld vroegen of ze morgenochtend konden ponyrijden. Dat gaf veel onrust, vooral als je bedenkt dat de telefoon 's avonds doorgeschakeld stond naar mijn huis of naar een collega thuis. Met de nieuwe telefooncentrale zijn we daarvan af, want die heeft een nachtstand: nachtelijke bellers krijgen een bandje te horen, dat begint met een calamiteitenmelding ( 'bij calamiteiten toets 1 ') en dat vervolgens enkele huishoudelijke mededelingen laat horen. Die nachtstand scheelt 90% van de telefoontjes en (met dank van mijn vrouw aan Leertouwer!) dat geeft thuis veel rust.'

Eigen medewerkers open de poort met hun mobieltje

Hypermoderne camping
Vijftien jaar geleden telde De Lucht 400 staanplaatsen, nu zijn dat er 200. Karel van Dijk verklaart de vermindering als volgt: 'Het heeft alles te maken met luxe. Mensen willen meer ruimte, meer voorzieningen. Vroeger was een 4 Ampère zekering genoeg, maar tegenwoordig zit er zoveel apparatuur in een caravan, dat er een veel zwaardere voorziening naar de staanplaats moet. Voor de waterleiding idem ditto. Ik voorzie dat over een paar jaar elke toeristische staanplaats zijn eigen toilet heeft; het aloude 'met de toiletrol over het terrein lopen 'behoort dan helemaal tot het verleden.'

Voor de nabijere toekomst heeft Karel van Dijk al een duidelijk beeld van hoe zijn camping eruit zal zien: 'Veel kostwinners, vaak mannen, werken thuis. Als je hun de mogelijkheid biedt op het park te werken, zullen gezinnen eerder geneigd zijn in plaats van een weekendje een volle week te reserveren. Dat betekent enerzijds meer omzet, anderzijds moet je dat wel faciliteren: breedband op maat en naar behoefte. De gast kan zelf aangeven - op basis van hoeveel er gedownload gaat worden - hoe groot de bandbreedte moet zijn. Kiest hij een hoge bandbreedte, dan betaalt hij daarvoor ook wat meer. Dat betalen doen de gasten dan bijvoorbeeld met een Mifare-card, die ze thuis via internet bestellen en die ze bij aankomst op de camping - na het intoetsen van een code op een speciale 'paal '- in ontvangst nemen. Die Mifare-card is geldig gedurende de reserveringsperiode en daarmee zijn ook andere zaken af te rekenen, zoals zwembad, horeca, douche en elektra: zo kunnen ze bijvoorbeeld kiezen voor 6, 10 of 16 Ampère stroomverbruik.'

Tot slot
Allurepark De Lucht heeft de laatste maanden ervaring opgedaan met het nieuwe systeem, een combinatie van KNX, IP en enkele door Leertouwer geïmplementeerde hybride systemen. Van Dijk heeft al enkele voordelen van het nieuwe systeem genoemd, maar hoe was de gewenning? Van Dijk: 'Dat ging probleemloos. Wel moesten onze mensen eraan wennen dat sommige handelingen iets meer tijd nodig hebben, bijvoorbeeld om een poort of hek via de telefoon te openen. Kom je bijvoorbeeld op de shovel aanrijden, dan moet je 200 meter van tevoren al beginnen met bellen. Maar dat is nog altijd vele malen beter dan op zoek moeten gaan naar een afstandsbediening. Dat probleem is met Conview volledig opgelost!'

De gekozen CONVIEW oplossing is hybride/IP-gebaseerd



 
 
 
© CPS Publications BV