DomoZine

voor industrie, wetenschap, facility, zorg, installateurs, wooncorporaties en iedereen met interesse voor technologie

 
beveiliging
bus-/embedded systems
communicatie
audio-video
toegangscontrole
energiebeheer
comfort
klimaat
advies - opleiding
zorgoplossingen


 


info voor partners en adverteerders


 


 
over DomoZine
nieuwsbrief
domotica jaargids
vakblad
agenda
DomoZine demowoning
Vakbeurs Gebouwbeheer
contact

Al 1000 Niko Home Control installaties!


(advertentie)

 

'Kopers bemoeien zich teveel met de bouw'


Onlangs hoorden we een aannemer in de regio Tilburg zeggen: 'Vroeger was het allemaal veel gemakkelijker. Dan bouwde je gewoon een huis en dat was altijd goed. Tegenwoordig willen bewoners zich overal mee bemoeien.' Hij zei er nog wat achteraan, maar dat laten we hier maar achterwege.

Zijn opmerking is kenmerkend voor de verandering in de woningmarkt, die zich de laatste jaren van aanbodgericht naar vraaggericht heeft gekanteld. Beperkte de bemoeienis van de woningkoper zich ooit tot de kleur van de tegels en de inrichting van de keuken, tegenwoordig wil de kritische bewoner precies weten of de HR-ketel genoeg capaciteit geeft voor zijn stortdouche, of het afvoerputje die hoeveelheid water wel kan verwerken, wat voor sloten er op de deuren zitten, of er spouwankers tussen de woningen zitten, of de woning voorbereid is op domotica enzovoort.

Een groot deel van aannemend Nederland heeft moeite met die bemoeienis. Want elke aanpassing, elke verandering ten opzichte van het bestek, elke bemoeienis kost volgens hen tijd en vertraagt het bouwproces. Toch past deze trend bij de stroming 'consumentgericht bouwen', die rond het millenium op gang gekomen is. Als bouwer kun je proberen je ertegen te verzetten, maar slimmer is om erop in te spelen. Een flexibeler manier van bouwen is een oplossing, zodat gemakkelijker rekening kan worden gehouden met de wensen van de toekomstige koper. Want heel wat kopers weten tegenwoordig dondersgoed wat er te koop is. Via woonrubrieken op televisie en via tijdschriften zoals DomoZine informeren zij zich. Ook al spreken ze niet de vaktaal van de bouwkolom, ze weten wat zij in hun nieuwe woning willen en ook wat niet.

Hetzelfde geldt voor de woningcorporaties. Zij willen het hun huurders, hun klanten zo aantrekkelijk mogelijk maken, mede in het belang van een gezonde exploitatie op lange termijn. De huurder geniet tegenwoordig meer keuzevrijheid en kan meedenken over grootte, indeling, inrichting, comfort én veiligheid van de woning. Toch zijn er heel wat huurders, evenals kopers, die moeite hebben om daarin keuzes te maken. Om zich onderscheidend op te stellen en bovendien een stukje concurrerende meerwaarde te bieden aan hun klanten, doen projectontwikkelaars en woningcorporaties er goed aan (potentiële) kopers en huurders voor te lichten en keuzemogelijkheden te bieden. Al is het alleen maar om ervoor te zorgen dat de woningen op de toekomst zijn voorbereid en niet over een paar jaar al weer verouderd zijn.

DomoZine is daarvoor de informatiebron bij uitstek.





 
 
 
© CPS Publications BV